دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
23 دی 1399 - 14:48
یادداشت

انصارالله در فهرست کذایی تروریسم آمریکا؛ اهداف و تأثیرات

پایان جنگ هرگز به معنای پایان بحران نخواهد بود زیرا یمن در نتیجه جنگ 5ساله به ویرانه ای تبدیل شده و محاصره و تحریم هرگونه امکان بازسازی اقتصادی را از صنعا خواهد گرفت چنانکه آمریکا چنین رویکردی را نیز نسبت به سوریه پس از پیروزی بر گروه‌های تروریستی اتخاذ کرده است
کد خبر : 8208

پایگاه رهنما:

پس از مدتها گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال اقدام کاخ سفید برای قرار دادن نام انصارالله یمن در لیست مضحک گروه‌های تروریستی مورد ادعای این کشور، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از ابلاغ این تصمیم به کنگره طی روزهای آینده خبر داد. وی گفت: هدف ما قرار دادن نام عبدالملک الحوثی، (رهبر انصارالله یمن) عبدالخالق بدرالدین الحوثی (از اعضای ارشد انصارالله و برادر رهبر این گروه) و عبدالله یحیی الحکیم (از رهبران ارشد انصارالله) در لیست "تروریست های بین‌المللی" است. اما این اقدام چرا و با چه اهدافی صورت می‌گیرد و چه تأثیراتی می‌تواند درصحنه سیاسی یمن بر جای بگذارد؟

 

استیصال در جنگ

در بیان چرایی قرار دادن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی مهمترین عامل روند پیروزی‌هایی است که این گروه هم در عرصه نظامی در جنگ و هم در عرصه سیاسی تحولات یمن بر متجاوزان سعودی- اماراتی و مزدوران داخلی و حامیان خارجی آنها وارد کرده و تمامی نقشه‌های اتاق فکرهای خارجی برای یمن را با هوشمندی و قدرت بی‌اثر کرده است.

پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به صورتی بوده است که معادلات جنگ کاملاً تغییر یافته و اکنون شکنندگی و چندپاره‌گی به طور گسترده در ائتلاف متجاوزین کاملاً مشهود است و تمامی تلاشها برای سامان دادن به اوضاع بهم ریخته جنوب یمن با شکست مواجه می‌شود.

از طرف دیگر مسأله محاصره چندین ساله غیرانسانی یمن که آخرین امید سعودی‌ها به تسلیم کردن انصارالله بوده و در پی حمایت‌های ریاکارانه غرب از ائتلاف سعودی همچنان ادامه یافته است، اکنون به صورت دیگری و با موج حملات موشکی و پهبادی و دریایی به شاهرگ‌های اقتصادی عربستان درحال فروپاشی است.

 

حفظ بحران در یمن

بدون تردید یکی از اهداف تروریستی اعلام کردن انصارالله از سوی آمریکا فشارهای سیاسی و اقتصادی بر صنعا است.

در بعد سیاسی جلوگیری از پیشبرد فرآیند گفتگوهای یمنی- یمنی برای گذار این کشور از بحران و جنگی که مدتهاست دامن‌گیر آن شده است در برنامه کاخ سفید مشاهده می‌شود.

طبق قانون چندجانبه ضد تروریستی آمریکا که در سال 1996 توسط کنگره به نام قانون ضد تروریسم اعمال گردید تقریباً هر نوع همکاری یا رابطه تجاری با یک گروه تروریستی ممنوع و به عنوان یک جرم شناخته می‌شود.

با سپری شدن 5 سال از جنگ نابرابر علیه مردم یمن ایستادگی انصارالله در مقابل تجاوز خارجی، مقابله با تلاش‌های تجزیه طلبانه برای چند پاره کردن کشور از سوی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین وجود امنیت و ثبات در مناطق تحت کنترل صنعا موجب شده تا انصارالله اکنون در نگاه دیگر گروه‌های سیاسی و قبایل یمنی به نیرویی قابل احترام و دارای وزن برای مذاکره و اتحاد تبدیل شود. انصارالله مدتهاست پیشنهاد گفتگوها یمنی- یمنی را داده است.

از طرف دیگر پایان جنگ هرگز به معنای پایان بحران نخواهد بود زیرا یمن در نتیجه جنگ 5ساله به ویرانه ای تبدیل شده و محاصره و تحریم هرگونه امکان بازسازی اقتصادی را از صنعا خواهد گرفت چنانکه آمریکا چنین رویکردی را نیز نسبت به سوریه پس از پیروزی بر گروه‌های تروریستی اتخاذ کرده است.

 

ریل‌گذاری برای دولت بایدن

اما بعد دیگر اهداف کاخ سفید معامله‌ای است که حدس زده می‌شود با سعودی‌ها صورت گرفته تا در پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی ریاض، کاخ سفید در آخرین روزهای حضور ترامپ برای ملتزم کردن سیاست خارجی دولت آینده به حمایت از سعودی‌ها در عرصه بحران یمن انصارالله را در لیست گروه‌های ترویستی قرار دهد. دموکرات‌ها نسبت به تداوم حملات نظامی ائتلاف سعودی در یمن و تداوم بحران بزرگ انسانی در این کشور مواضع انتقادآمیزی داشته‌اند و بایدن حتی از بازبینی در روابط با ریاض خبر داده است. با این حال قرار دادن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی جنایات سعودی علیه صنعا توجیح قانونی می‌یابد و این در حالی است که برداشتن نام انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی به آسانی امکانپذیر نیست.

اما با وجود تمامی این هدف‌گذاری‌ها، قرار دادن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی از بعد نمادین و نمایشی آن فراتر نرفته و تأثیرات چندانی بر جایگاه و قدرت انصارلله در عرصه جنگ و در عرصه سیاسی تحولات یمن نخواهد داشت. آمریکا پیشتر نام دیگر گروه‌های مقاومت شامل حزب الله لبنان و برخی زیرمجموعه‌های حشدالشعبی عراق را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده تا به گمان خود به تضعیف این نیروها بیانجامد اما آنچه در واقعیت مشاهده می‌شود حضور برجسته حزب الله و حشدالشعبی در پهنه تحولات داخلی و حتی منطقه‌ای است.

 

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات